Pussa hit och pussa dit

Jag har snart börjat vänja mig vid sättet man hälsar här.
Första gången jag råkade ut för det så blev jag mega-chockad. Var ju inte alls van vid det.
Men nu börjar jag lära mig. Så ska nu försöka förklara för er hur man gör på en internationell skola:
Man plutar med munnen som i en puss, men det är bara kinderna som nuddas. När kinderna nuddas så gör man samtidigt puss-ljudet *smack*. Man börjar alltid med högra kinderna mot varandra och fortsätter med andra om så nödvändigt.
Då undrar ni säkert, Nödvändigt? Jo, eftersom vi kommer från så många olika länder så är det svårt att bestämma hur många gånger man ska pussa varandra. Här är en liten lista på hur det ungefär kan vara:
1 Puss: Vi skandinaver hälsar och säger hejdå med bara en puss. Alltid högerkinden, försök aldrig med vänstra för det kan få förödande konsekvenser. Är det även en person man aldrig träffat innan så är det också bara en puss. Man säger Hej, skakar hand, presenterar sig och sedan kommer kindpussen. (för mig ett litet skrämmande sätt att hälsa på någon första gången)
2 Pussar. Övriga Europeer förutom fransmän, swiss och spanjorer (kanske även italienare). Börja med häger och sedan vidare till vänster.
3 Pussar. Höger, vänster, höger. Fransmän, swiss och spanjorer(där inkluderar nog italienare).
4 Pussar. (Enligt mig Lite för många). Till denna gruppen hör endast Turkarna. Fråga inte mig varför de väljer så många pussar men undrar ni ska jag ta reda på detta.
5 Pussar. Då ahr det gått till överdrift och kör man med denna metoden är man nog mer än vänner. Själv har jag inte provat mer än tre åt gången, tycker det är lite onödig slöseri med tid när det finns Skandinav-snabba-sättet.
.
Däremot har jag inte sett någon kram hittills. Så som vi gör hemma i Sverige.
.
Jaja, det var pusshistorien. Nu ska jag nog springa iväg och göra något viktigt. Som att äta lite chips kanske. Eller damsuga. Eller handtvätta mina strumpor. Jag hittar nog något.
Ha det så bra så länge. och glöm inte, vill ni någonsin komma och hälsa på är det bara att höra av er. Men inte vecka 45 (mor och morfars helg) och inte vecka 47 (pojkvännens helg). och inte julen heller för då åker jag till Florida.
.
.
.
<3 J

Kommentarer
Postat av: mamma

Det var en rolig text, om pussarna alltså. ver ju själv ute och reste förra veckan och träffade mina kollegor i Warszawa, där pussas man också. Denna gången hade jag lärt mig antalet och vilken sida man börjar på. Men förra gången jag var där blev det tokigt, jag började vänster och SMACK !!!, det blev en mun-puss med Hubert, undrar om han blev rädd? Tydligen inte, han pussade mig i tisdags också, han kanske hade glömt att jag var lite framfusig sist.

2009-10-20 @ 09:29:41
Postat av: AnnaWK

Varför inför inte skandinaverna kramhälsningen istället? Det finns väl ingen som håller på att pussas på det sättet här heller? Eller har jag missat nåt?

2009-10-20 @ 09:35:13
URL: http://annawk.blogg.se/
Postat av: Erik!

Vad jobbigt! Och pinsamt...gör ni det varje dag? Saknar dig jättemycket här hemma! Hoppas du har det roligt!

Juste, tänkte fråga en sak. När du färgade håret första gången, vart gjorde du det och hur mycket kostade det? Jag vill inte lägga ut för mycket pengar när jag färgar :D



Många pussar och kramar från din bror! <3

2009-10-20 @ 20:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0