The little world of Brighton

The little world of Brighton
(the place between Sussex Square and Babylon)
.
Så hette en Lecture jag hade härom dagen. En utav de bästa. tyvärr fick polarna mina oturen att ha en Lecture om Potatis. Men tillbaka till min föreläsning. Den handlade alltså om Brighton. Här är lite fakta som jag lyckades få med på papper:
Brighton har blivit framröstad till sjunde bästa beach-city i världen och nummer två för bästa wi-fi stranden. Det har även gjorts undersökningar och Brighton är tydligen en utan de lyckligaste städerna i hela UK och även en utav de nyttigaste städerna. (Man har mätt blodtrycket)
PÅ stranden finns 614 stenar. (Onödig fakta?) I staden bor det 250 000 människor.
Det tidigaste livet man upptäckt i Brighton var i Whitehawk. Där bodde det tydligen Kannibaler.
1841 öppnade en tågbana mellan Brighton och London och är också den äldsta i hela UK.
The Royal pavilion är den stora byggnaden som man ser på alla vykort överallt och representerar Brighton och Hove, den ser ut som Taj Mahal. Arkitekten ville att det skulle ha ett indiskt utseende och kinesiskt inredning. Tyvärr hade han aldrig varit i Kina så han bara designade som han trodde det skulle vara.
Brighton Aquarium är det äldsta fungerande aquvarium i hela världen. Har varit inne där. Det är massa fiskar där...
Den lilla strandjärnvägen och tåget som går där på sommaren är det äldsta elektriska tåget i hela UK.
Brighton har haft tre pirer. Två finns inte kvar idag. Den tredje heter The Palace pier men kallas Brighton Pier. Den första hette The chain Pier och försvann under en storm. Den andra förstördes i en storm och brann sedan upp. Historien om den piren är ett helt mysterium, ingen vet riktigt hur den lyckades brinna upp. Man kan idag se skelettet av den forna The west pier.
Kändisar som bor här i Brighton eller kommer här ifrån:
* Katie Price, Alias Jordan
*Simon Cowell från X factor.
*Paul McCartney
*FatBoySlim (Som jag var på konsert med)
*Det sägs även att Beckham har ett hus här i närheten
.
.
.
Love you J <3

Kommentarer
Postat av: Mamma

vad bra, nu kan du vara vår megaguide näst-nästa vecka när vi kommer. Kul.

2009-10-26 @ 09:26:58
Postat av: LisaIglesias

Hej kusin-vitamin!

Har du det bra? Jag är ju på Jersey nu, vi mellanlandade i London, och då tog vi bussen mellan Heathrow och Gatwick, slutstationen på den bussen går ju till Brighton, då tänkte jag lite på dig. Vi åker tillbaka på fredag, så har du lite tid över så kan du ju komma och säga tja! Jag saknar dig med jättemycket, jag undrar bara varför det inte har kommit ett stort inlägg om du bra jag är och hur mycket du saknar mig. Men jag fortsätter väl vänta på det då ...

Ha det jättebra, vi hörs snart <3 <3 <3 <3

2009-10-27 @ 22:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0